torstai 14. kesäkuuta 2012

Liikennesuunnittelusta kiinnostuneille: raitiovaunulla Venetsiaan


Tällä viikolla pyörremyrskyn aiheuttamien kustannusten (arvioiden mukaan 7 miljoonaa, lähinnä tuhoutuneita viljelyksiä Sant’Erasmon saarella) lisäksi ovat puhuttaneet raitiovaunukiskojen rakennustyöt. Rakentaminen aloitettiin mantereen puolella yhdistämään Mestre ja Favaro. Nyt on päästy siihen vaiheeseen, että kiskot pitäisi rakentaa Mestren ja Venetsian välille. Suurin ongelma on, että Venetsian historiallisen keskustan puolelle pääsee teitse vain yhtä reittiä, noin neljä kilometriä pitkää siltaa pitkin. Tästä syystä sillalla tehtävien töiden aikana osa kaistoista (tarkemmin sanottuna yksi samaan suuntaan vievistä kolmesta) on luonnollisesti pois käytöstä, mikä on aiheuttanut suuria ruuhkia ja sitä kautta ärtymystä.

Hyvin suuri osa Venetsian historiallisessa keskustassa työskentelevistä asuu mantereen puolella. Näin ollen aamuisin liikenne historialliseen keskustaan ja iltapäivisin toiseen suuntaan on runsasta. Ottamatta kantaa siihen, onko historialliseen keskustaan todella tarpeellista päästä raitiovaunulla (tai lähinnä, onko se projektiin käytettyjen varojen arvoista), on tilanne ollut katastrofaalinen ensimmäisinä päivinä. Töiden alkaessa maanantaiaamuna pelkkä sillan ylitys kesti tunnin. Keskimääräinen ajonopeus oli siis 4km/h. Seuraavina päivinä tilannetta on ilmeisesti hieman helpottanut se, että kunta on sopinut valtion rautateiden kanssa siitä, että busseihin käyvä kuukausikortti kelpaa rakennustöiden aikana myös Mestren ja Venetsian välillä paikallisjunissa. Toisaalta taas Mestren rautatieaseman ympäristöstä saa junalippuja tälle välille vain lipunmyynnistä jonottamalla, sillä kioskit ovat myyneet lippunsa loppuun ja automaatit ovat epäkunnossa.

Aamun lehdessä toimittaja kertoi minuutti minuutilta tiistaiaamun matkastaan. Lähtöpaikka oli sama pysäkki, jolla A jää mennessään töihin. Matkaan meni kokonainen tunti, kun taas paluumatka (sitä puolta sillasta, jolla ei tehdä töitä) kesti 8 minuuttia. A itse menee vastavirtaan, koska hän käy mantereen puolella töissä ja palaa iltapäivästä historialliseen keskustaan. Näin ollen hän ei ole kärsinyt ruuhkista yhtä paljoa, vaikka ohittaakin työmaan takaisin tullessaan.

Huvittavaksi tilanteen tekee se, että joka päivä vaaditaan jonkun päättäjän eroa tilanteen takia. Helppohan minun on huudella kotoa, kun tilanne ei millään tapaa vaikuta omaan elämääni, mutta mitäs jos kuitenkin lähtisitte hieman aiemmin kotoa? Päättäjien eroa on vaadittu esimerkiksi siksi, että he arvioivat etukäteen, etteivät työt aiheuttaisi liikenteelle ongelmia. Lisäksi asiasta ei tiedotettu riittävästi etukäteen. Mielestäni pieni maalaisjärjen käyttö olisi kuitenkin paikallaan. Vaikka asia ei itseäni koske millään tavalla, tiesin jo viikkoja etukäteen milloin ja millä tavalla kiskoja lähdetään rakentamaan. Se, että kolmesta kaistasta yksi on poissa käytöstä työmaan takia, on jo aika hyvä vihje siihen, että liikenne ei välttämättä suju aivan yhtä kätevästi kuin yleensä (sillan kolmesta kaistasta normaalisti reunimmaisella on 60km/h rajoitus ja kahdella viereisellä 90km/h, keskimmäinen kaista on varattu linja-autoille ja takseille). En kiellä sitä, etteikö itseäni ärsyttäisi herätä tuntia tavallista aiemmin ehtiäkseni töihin, mutta erovaatimusten perustelut ovat mielestäni hieman kaukaa haettuja ja niihin sekoittuu ehkä myös yleistä raitiovaunujen vastustusta.

Ensi viikolla aloitetaan tien toisen puolen työt. Suunnitelmissa on eri suuntien välissä olevien turvavallien (miksi niitä sanotaan?) sekä katulamppujen poisto, jotta kaistojen suunta voidaan vaihtaa tarvittaessa siten, että aamuisin Venetsian suuntaan on kolme kaistaa käytössä ja Mestren suuntaan kaksi, kun taas iltapäivisin käytetään Mestren suuntaan kolmea kaistaa ja Venetsian suuntaan kahta. Tämän olisi tarkoitus auttaa liikenteen sujuvuutta. Liikenneturvallisuuden kannalta turva-aitojen ja lamppujen poisto ei kuulosta kovin turvalliselta, mutta toisaalta nopeusrajoitukset pysyvät varmaankin koko ajan alempina (tällä hetkellä 50km/h ja työmaan kohdalla 40km/h). Näin ainakin toivon, sillalla kun muutenkin tapahtuu silloin tällöin onnettomuuksia.

Täytyy vain todeta, että onneksi en aja autoa, enkä käy kovin usein mantereen puolella. Ensi viikolla lentokentälle mennessä pitää vain varata matkaan enemmän aikaa.

Ei kommentteja: