Tällä viikolla pyörremyrskyn aiheuttamien kustannusten (arvioiden
mukaan 7 miljoonaa, lähinnä tuhoutuneita viljelyksiä Sant’Erasmon
saarella) lisäksi ovat puhuttaneet raitiovaunukiskojen rakennustyöt. Rakentaminen
aloitettiin mantereen puolella yhdistämään Mestre ja Favaro. Nyt on päästy
siihen vaiheeseen, että kiskot pitäisi rakentaa Mestren ja Venetsian välille. Suurin
ongelma on, että Venetsian historiallisen keskustan puolelle pääsee teitse vain
yhtä reittiä, noin neljä kilometriä pitkää siltaa pitkin. Tästä syystä sillalla
tehtävien töiden aikana osa kaistoista (tarkemmin sanottuna yksi samaan
suuntaan vievistä kolmesta) on luonnollisesti pois käytöstä, mikä on
aiheuttanut suuria ruuhkia ja sitä kautta ärtymystä.
Hyvin suuri osa Venetsian historiallisessa keskustassa
työskentelevistä asuu mantereen puolella. Näin ollen aamuisin liikenne
historialliseen keskustaan ja iltapäivisin toiseen suuntaan on runsasta.
Ottamatta kantaa siihen, onko historialliseen keskustaan todella tarpeellista
päästä raitiovaunulla (tai lähinnä, onko se projektiin käytettyjen varojen
arvoista), on tilanne ollut katastrofaalinen ensimmäisinä päivinä. Töiden
alkaessa maanantaiaamuna pelkkä sillan ylitys kesti tunnin. Keskimääräinen ajonopeus
oli siis 4km/h. Seuraavina päivinä tilannetta on ilmeisesti hieman helpottanut
se, että kunta on sopinut valtion rautateiden kanssa siitä, että busseihin
käyvä kuukausikortti kelpaa rakennustöiden aikana myös Mestren ja Venetsian
välillä paikallisjunissa. Toisaalta taas Mestren rautatieaseman ympäristöstä saa
junalippuja tälle välille vain lipunmyynnistä jonottamalla, sillä kioskit ovat
myyneet lippunsa loppuun ja automaatit ovat epäkunnossa.
Aamun lehdessä toimittaja kertoi minuutti minuutilta tiistaiaamun
matkastaan. Lähtöpaikka oli sama pysäkki, jolla A jää mennessään töihin.
Matkaan meni kokonainen tunti, kun taas paluumatka (sitä puolta sillasta, jolla
ei tehdä töitä) kesti 8 minuuttia. A itse menee vastavirtaan, koska hän käy
mantereen puolella töissä ja palaa iltapäivästä historialliseen keskustaan.
Näin ollen hän ei ole kärsinyt ruuhkista yhtä paljoa, vaikka ohittaakin työmaan
takaisin tullessaan.
Huvittavaksi tilanteen tekee se, että joka päivä vaaditaan jonkun päättäjän
eroa tilanteen takia. Helppohan minun on huudella kotoa, kun tilanne ei millään
tapaa vaikuta omaan elämääni, mutta mitäs jos kuitenkin lähtisitte hieman
aiemmin kotoa? Päättäjien eroa on vaadittu esimerkiksi siksi, että he arvioivat
etukäteen, etteivät työt aiheuttaisi liikenteelle ongelmia. Lisäksi asiasta ei
tiedotettu riittävästi etukäteen. Mielestäni pieni maalaisjärjen käyttö olisi
kuitenkin paikallaan. Vaikka asia ei itseäni koske millään tavalla, tiesin jo
viikkoja etukäteen milloin ja millä tavalla kiskoja lähdetään rakentamaan. Se,
että kolmesta kaistasta yksi on poissa käytöstä työmaan takia, on jo aika hyvä
vihje siihen, että liikenne ei välttämättä suju aivan yhtä kätevästi kuin
yleensä (sillan kolmesta kaistasta normaalisti reunimmaisella on 60km/h rajoitus
ja kahdella viereisellä 90km/h, keskimmäinen kaista on varattu linja-autoille
ja takseille). En kiellä sitä, etteikö itseäni ärsyttäisi herätä tuntia
tavallista aiemmin ehtiäkseni töihin, mutta erovaatimusten perustelut ovat
mielestäni hieman kaukaa haettuja ja niihin sekoittuu ehkä myös yleistä raitiovaunujen
vastustusta.
Ensi viikolla aloitetaan tien toisen puolen työt. Suunnitelmissa on
eri suuntien välissä olevien turvavallien (miksi niitä sanotaan?) sekä
katulamppujen poisto, jotta kaistojen suunta voidaan vaihtaa tarvittaessa
siten, että aamuisin Venetsian suuntaan on kolme kaistaa käytössä ja Mestren
suuntaan kaksi, kun taas iltapäivisin käytetään Mestren suuntaan kolmea kaistaa
ja Venetsian suuntaan kahta. Tämän olisi tarkoitus auttaa liikenteen
sujuvuutta. Liikenneturvallisuuden kannalta turva-aitojen ja lamppujen poisto
ei kuulosta kovin turvalliselta, mutta toisaalta nopeusrajoitukset pysyvät
varmaankin koko ajan alempina (tällä hetkellä 50km/h ja työmaan kohdalla
40km/h). Näin ainakin toivon, sillalla kun muutenkin tapahtuu silloin tällöin
onnettomuuksia.
Täytyy vain todeta, että onneksi en aja autoa, enkä käy kovin usein
mantereen puolella. Ensi viikolla lentokentälle mennessä pitää vain varata
matkaan enemmän aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti