Perjantaina olimme Pyhän Markuksen torilla rikkomassa
maailmanennätystä. Kyseessä oli Aperolin mainoskampanjaa varten järjestämä
kuvaus, jota varten torille kerääntyi juomalasin muotoon rajatulle alueelle
ihmisiä oransseissa paidoissa skoolaamaan. Vastaavalla tavalla on tehty vuosikymmeniä
sitten mustavalkoinen Coca Cola -mainos, jota varten torille levitettiin
pulunruokaa sopivaan muodostelmaan. Kun ruokaa peittävä suoja poistettiin,
lensivät nälkäiset pulut muodostamaan sanat Coca Cola.
Aperol on italialainen alkoholijuoma, jota käytetään tyypilliseen
venetsialaiseen aperitiiviin, spritziin. Spritz valmistetaan sekoittamalla
aperolia, valkoviiniä (tai proseccoa) ja loraus vissyvettä. Aperolin sijaan
voidaan käyttää myös camparia, selectiä tai cynaria. Suosituin on varmasti spritz
all’aperol, jota seuraa spritz al campari. Kuten sanottu, spritz on
tyypillinen venetsialainen aperitiivi. Yleensä sitä koristaa appelsiiniviipale
ja/tai oliivi. Tällä hetkellä suurimmassa osassa baareista spritzin saa 2-2,5
eurolla, proseccoon tehty spritz saattaa maksaa hieman enemmän (n. 3 €).
Aperitiivin suosiosta kertoo se, että jos Suomessa puhutaan kaljamahasta,
kasvaa venetsialaisille korkeintaan spritz-maha (pancia da spritz).
Due spritz all'aperol |
Perjantain tapahtuma järjestettiin klo 18–21. Ensin käytiin
ilmoittautumassa. Lappuun täytettiin nimi, paikkakunta ja ikähaarukka. Lisäksi
annettiin lupa video- ja kuvamateriaalin käyttöön, ja osanottajat vahvistivat
allekirjoituksellaan olevansa täysi-ikäisiä. Tällä lapulla sai oranssin paidan
ja juomakupongin (yksi spritz per nenä, lisäksi alkoholittomia virvokkeita).
Lisäksi alueelle mennessä sai oranssit aurinkolasit. Pyhän Markuksen aukion
täytti musiikki ja iloiset ihmiset. Tapahtumaa kuvattiin jatkuvasti
kellotornista, ja näillä kuvilla on tarkoitus mainostaa aperolia. Ennen kello
kahdeksaa julistettiin uuden maailmanennätyksen synty. Guinnessin ennätystenkirjaan
merkitään 2657 ihmistä, jotka skoolasivat spritzeillä yhtä aikaa.
Yksi spritz per nenä ei varsinaisesti pitänyt paikkaansa, vaan niitä
sai myöhemmin haettua hieman enemmänkin. A on kova hamstraamaan, joten aurinkolasien
ja paitojen lisäksi mukaamme tarttui myös muovisia spritz-laseja ja ehkä myös
aperol-tarjotin. Alueen ulkopuolelle päästyämme huomasin turvamiehen
pysäyttävän erään miehen, joka yritti viedä alueelta tarjotinta. Turvamies: ”Non
sotto ai miei occhi… poi dopo...” (”Ei minun silmieni alla, sitten
myöhemmin…”) Näin tarkkaa siis täällä.
Aperol oli satsannut mainoskampanjaan taloudellisesti. Muiden
kustannusten lisäksi yhtiö maksaa Venetsian kunnalle € 100 000 Pyhän
Markuksen torin käytöstä. Tällaisia tapahtumia soisi Venetsiaan enemmänkin. Sen
lisäksi, että on aina mukava nähdä tuhansia iloisia ihmisiä, tekevät tapahtumat
kaupungin hieman elävämmäksi. Parin tunnin jumputus Pyhän Markuksen torilla ei
aiheuta suuria vahinkoja erityisesti, jos kunta käärii siitä hyvästä kunnon
korvaukset.
2 kommenttia:
Ciao chicca!
Ihana lukea sun blogia ja kuulla mitä sinne kuuluu.
Tän maailmanennätykseen toteuttamiseen olisin erittäin mielelläni osallistunut! Täytyy syyskuussa Venetsiassa juoda sitäkin useampi spritz :)
Iso halaus aurinkoisesta ja aika lämpimästä stadista
Ciao Annina,
odottelen sua jo kovasti! Etkö sä juonu ennemminki spritziä camparilla? Vai oliko se vaan sun äitis? Otetaan syyskuussa takasin tällä kertaa menetetyt spritzit! Lämmin halaus ja terkkuja perheelle!
Lähetä kommentti