Eilen, kymmenen päivää ennen juhlan alkua, alettiin rakentaa siltaa
Giudeccan kanaalin yli. Lyhtypylväisiin kiinnitettiin valosarjoja jo viime
viikolla. Kaupunki valmistautuu hiljalleen kesän tärkeimpään juhlaan. Heinäkuun
kolmantena sunnuntaina vietetään "Vapahtajan juhlaa" (Festa del Redentore).
Väliaikainen silta on käytössä kahtena päivänä vuodessa, juhlaviikonlopun
lauantaina ja sunnuntaina. Silta rakennetaan veneiden päälle, ja sitä pitkin
pääsee Zatterelta Giudeccan saarelle. Rakentaminen on nyt aloitettu
molemmista päistä ja tilanne pysyy tällaisena yli viikon, sillä siltaa on
mahdotonta rakentaa loppuun, jos liikennettä ei katkaista kokonaan.
Olohuoneen ikkunan alla oleva pysäkki oli aamupäivän poissa käytössä
korjaustöiden vuoksi. Työrauha ei ollut kotona paras mahdollinen, kun sirkkeli
surisi jatkuvasti ja korjausvene tikitti kuin mikäkin aikapommi. Pysäkkejä on
onneksi kaksi (yksi per suunta), joten kaikki vesibussit vain pysähtyivät
samalla pysäkillä. Yleensä, jos vesibussipysäkkejä on kaksi, tunnistaa oikean
pysäkin toisaalta pysäkin merkinnöistä, joista näkyvät sekä pysähtyvät linjat
että niiden määränpää, toisaalta hyvä muistisääntö on, että vesibussit
pysähtyvät aina nokat vastakkain.
Olen viime aikoina miettinyt ihmisten käytöstä vesibussien suhteen.
Välillä tätä toimintaa katsoessa vaikuttaa siltä, kuin muissa kaupungeissa ei
olisi lainkaan joukkoliikennettä. Kun vaikkapa metro, juna tai raitiovaunu
pysähtyy pysäkille, niin eikö ole normaalia päästää ihmiset ensin ulos ennen
kuin lähdetään rynnimään sisään? Välillä näkee sellaisia ryhmittymiä
pysäkeillä, että ihmiset eivät meinaa päästä vesibussista ulos. Tämä siitäkin
huolimatta, että pysäkkeihin on merkitty selkeästi, kummalta puolelta mennään
sisään ja kummalta ulos. Lisäksi pysäkin lattiaan on maalattu merkinnät siitä,
mikä alue pitää jättää vapaaksi, jotta ihmiset mahtuvat ulos.
Venetsiassa olisi muutenkin helppo hermostua ihmisten määrästä. Kun
itsellä on kiire, on ärsyttävää kävellä hitaasti liikkuvan, koko kujan
leveydellä kävelevän ihmisryhmän takana. Tai puikkelehtia sillan puolelta
toiselle yrittäen välttää sillalla istuvia ihmisiä (periaatteessa silloille
pysähtyminen on kaupungin järjestyssääntöjen mukaan kiellettyä, samoin kuin
esimerkiksi pyöräily). Toisaalta tiedän hyvin, että Venetsia elää turismilla,
joten ihmispaljoutta pitää vain kestää. Eikä se minua varsinaisesti häiritsekään,
kunhan vain otettaisiin muutkin huomioon. Sopu sijaa antaa.
Eilinenkin iltalenkki sujui muuten jälleen täydellisesti ja vetämättä.
A:n jäätyä vesibussista annoin hihnan kyllä suoraan hänelle. Ei kohtaloa
kannata sentään uhmata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti