Viime sunnuntai oli täynnä toimintaa. Sen lisäksi, että kävin jopa
kodin ulkopuolella (yleensä sunnuntait on pyhitetty kotona löhöilyyn), pääsimme
seuraamaan aitiopaikalta todellista toimintaa. Sunnuntaille oli järjestetty
mielenosoitus suuria risteilyaluksia vastaan. Tapahtuma järjestettiin Punta
della Doganan (entinen tullikamari) alueelle, joka sijaitsee suoraan meitä
vastapäätä, Giudeccan kanaalin vastarannalla. Mielenosoitus alkoi klo 15 ja se ”saattoi
matkaan” kolme suurta risteilyalusta, joiden piti lähteä Venetsiasta klo 17–18.
Mielenosoituksen äänet kuuluivat pitkin iltapäivää avoimista
ikkunoista sisään ja kellon lähestyessä viittä siirryimme olohuoneen ikkunoiden
ääreen, jotta näkisimme, mitä tapahtuisi laivojen kulkiessa mielenosoituksen
ohitse. Emme halunneet menettää niitä hetkiä ja roikuimmekin ikkunassa lopulta parin
tunnin ajan. Ajatus siitä, että laivat olisivat lipuneet ohi huomaamatta, oli
hieman hölmö paristakin syystä. Ensinnäkin laivoilla kestää kohtalaisen kauan
päästä satamasta Punta della Doganan kohdalle. Laivat joutuvat ensin
kääntymään ja sen jälkeen niiden nopeudet ovat todella alhaiset, jotta laivan
kulku ei aiheuttaisi liikaa aaltoja. Toisekseen ensimmäisen laivan lähtiessä
liikkeelle ilmestyi Punta della Doganan ylle poliisin helikopteri, jonka
ääntä ei todellakaan olisi voinut olla huomaamatta.
Etsi kuvasta helikopteri |
Lähtevät laivat olivat kaksi MSC:tä ja yksi Costa. Laivojen lähtö
myöhästyi lopulta yli tunnilla, virallisten tietojen mukaan MSC-yhtiön risteilijöiden
teknisten ongelmien vuoksi. Todennäköisesti lähtö viivästyi kuitenkin
mielenosoituksen aiheuttaman huolen takia. Satamassa kiertävien huhujen takia
siksi, että MSC:t, joiden oli tarkoitus lähteä ensin, eivät halunneet olla
ensimmäiset, vaan jäivät mieluummin tarkkailemaan, miten ensimmäisenä lähtevän
laivan kävisi. Näin ollen Costa oli ensimmäinen lähtijä.
Costa Favolosa ja auringonlasku |
Lehtitietojen mukaan mielenosoitukseen osallistui 500 ihmistä, joista
300 oli rantakadulla ja loput noin sadassa veneessä. Meiltä katsottuna 500
ihmistä kuulostaa ihan uskottavalta, mutta 100 venettä ei. Veikkaisin
ennemminkin, että veneitä oli ehkä 30. Niiden lisäksi tietysti parikymmentä
erilaista poliisi- (paikallispoliisi, karabinieerit, talouspoliisi) ja palovenettä.
Laivojen kulkua turvasivat näiden lisäksi jo aiemmin mainittu helikopteri sekä
kuusi poliisin vesiskootteria.
Laiva lipuu mielenosoituksen ohi |
Tästähän tietysti nousi suuret valitukset siitä, kuinka ”meidän
verorahojamme” (Italia kun on tunnollisten veronmaksajien luvattu maa)
tuhlataan tällä tavalla. Toisaalta kun tilannetta katsoi, olisivat
mielenosoittajien veneet pyrkineet laivan eteen, ellei poliisijoukkoja olisi
ollut niin paljon paikalla. Maalla tapahtuvaa mielenosoitusta kun voi rajoittaa
aidoilla ja mellakkapoliisien kilvillä, mutta veden päälle on vaikeampi asettaa
aitoja. Kukahan niitä vahinkoja olisi maksanut, jos laiva olisi pieniä veneitä
väistääkseen joutunut haaksirikkoon? Olen ehdottomasti sitä mieltä, että
ihmisillä on oikeus osoittaa mieltään, mutta mielenosoitukset eivät saa
aiheuttaa vahinkoja.
Mitä tulee suurten risteilyalusten kulkuun, en ole henkilökohtaisesti
ottanut jyrkkää kantaa puoleen tai toiseen. Ymmärrän kannan, jonka mukaan
alukset aiheuttavat vahinkoa niin ympäristölle kuin itse kaupungillekin. Laivojen
päästöt saastuttavat ja niiden aiheuttamat aallot tuhoavat kaupungin perustoja.
Lisäksi kaupungissa elää pieni pelko haaksirikosta, jonka seurauksena suuri
risteilyalus kaatuisi kaupungin päälle aiheuttaen massiivista tuhoa mittaamattoman
arvokkaille rakennuksille. On kuitenkin myös huomioitava, että esimerkiksi
Venetsian vesibussit ja muut veneet aiheuttavat vähintään yhtä paljon päästöjä
ja todennäköisesti jopa enemmän aaltoja. Mielestäni on myös todennäköisempää,
että Marco Polon lentokentälle suuntaava lentokone lentäisikin ”vahingossa”
Pyhän Markuksen kellotornia päin (lentokoneiden reitit siis eivät normaalisti
kulje Venetsian päältä) kuin että kahden luotsin ohjaama laiva ajaisi yhtäkkiä
karille. Jos tarkkoja ollaan, Venetsian läpi kulkevalla reitillä ei edes ole
kareja, ja kanaali on syvempi keskeltä, jolloin laiva jäisi korkeintaan jumiin
mutaan, jos se meinaisi lähestyä liikaa rantoja. Lisäksi on huomioitava, että
Venetsian satama antaa suoraan työtä tuhansille ihmisille, minkä lisäksi sekä
laivat että itse risteilymatkustajat tuovat kaupunkiin runsaasti tuloja.
Suuri toive on, että alusten reittiä muutettaisiin siten, etteivät ne
enää kulkisi kaupungin läpi. Moni sanoo, etteivät laivayhtiöt hyväksyisi tätä,
koska matkustajat haluavat nähdä Pyhän Markuksen aukion laivasta kaupunkiin saapuessaan.
Toisaalta jos mikään laivayhtiö ei voisi tarjota tätä mahdollisuutta, se tuskin
aiheuttaisi suuria menetyksiä matkustajamäärissä. Vaihtoehtoiset reitit
vaatisivat kuitenkin ilmeisesti kanaalien syventämistä, enkä ole aivan varma,
olisiko sekään niin hyvä vaihtoehto ympäristön kannalta. Jostain pitäisi saada
kattavia, mutta objektiivisia tutkimuksia koko tilanteesta. Sitä kautta
voitaisiin ehkä tehdä päätöksiä sen sijaan, että tilanne on jumittunut ”puolesta/vastaan-nahisteluksi”.
2 kommenttia:
En tiennytkààn tuollaisesta mielenosoituksesta. Tàmà on kyllà oikein mielenosoitusten maa, eh.
En tiennytkààn, ettà noin isot laivat pààsevàt noin keskelle kaupunkia. Màkin vàhàn luulen, ettà siinà laivassa mitààn konevikaa ollut....halusivat tosiaan vain nàhdà, kuinka joku laiva menee ensin edeltà....
Mielenosoitusten maassa eivät tällaiset uutiset taida kovin helposti liikkua kaupungin rajojen ulkopuolelle. Viereisessä kaupungissa kun saatetaan samanaikaisesti osoittaa mieltä johonkin toiseen asiaan liittyen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että satamaan päästäkseen isojen laivojen on pakko kulkea keskeltä kaupunkia, sillä muita kulkuväyliä ei ole. Vaihtoehtoja satamaan saapumiseksi olisi kaksi, mutta tämä Pyhän Markuksen torin ohitse kulkeva kanaali on tällä hetkellä ainoa, joka on riittävän syvä.
Ihan ymmärrettävää tuo laivojen vitkuttelu oli, en varmasti itsekään olisi lähtenyt huolettomasti mielenosoitusta ohittamaan, kun ei niistä koskaan tiedä, kuinka rauhallisina pysyvät. On vain huvittavaa, kuinka aina voi vetää "tekniset syyt" mukaan mitä tahansa ratkaisua selittämään :D
Lähetä kommentti